Computerspils-forløb

Tilbage til forside
Logbogen for dette forløb

Indledning

Computerspil er på lige fod med al anden litteratur afhængig af modtagerens evne til indlevelse og fantasi. Samtidig er det modsat meget andet litteratur også afhængigt af spillerens evne til at være med skabene. Computerspil har tre grundsten, narratologi, ludologi og det medskabende. De er hver for sig en vigtig brik i computerspil, og kan være repræsenteret i højre og mindre grad i et bestemt computerspil, men det interessante er der hvor der sker et sammenspil.

Narratologi er læren om fortælling. Begrebet anvendes i forbindelse af både fiktive og ikke fiktive. I computerspil er det en betegnelse for den historie der fortælles i spillet. Det er især et bærende element i computerrollespil genren. Der er eksempelvis et spil kaldet "Skyrim", som handler om en fyr der finder ud af han er dragonborn, hvor hele fortællingen udvikler sig derfra gennem hele spillet.

Ludologi er læren om spil. Her ser man ikke på fortællingen i spillet, men fokusere på de forskellige regler. Så det handler om den måde man spiller på inden for spillets rammer. "Tetris" er eksempel på et spil der er skabt med enkelte regler, og mekaniker til rådighed.

Det medskabende er sammenspillet mellem narratologien og ludologien, så både fortællingen og begrænsningerne som defineres af spillets regler. det er afgørende for et spil om spiludvikleren, at der skabes et spil med en harmonisk balance mellem regler og spilmekanikker, som begrænser spillerens muligheder, men samtidig åbner op for det medskabende, og giver spilleren mulighed for at have indflydelse på hvordan historien udformer sig.


Kort intro til rapporten

I den nedenstående rapport står der alt om hvoran vi har arbejdet med dette projekt. Ved at læse den får man et indblik i alt det der ligger bag et computerspil, som eks. analyse af modtagergruppe, og en dokumentation hvor man kan se hvordan man koder et computerspil.



Computerspils rapport



Reflektion

I dette forløb har jeg lært en hel del omkring hvordan man laver et produkt der skal passe til en bestemt målgruppe, men jeg har også lært rigtigt meget omkring hvad der går ind i at lave et computerspil. En af de ting jeg har lært rigtig meget om er grafisk design, og hvor svært det realt er. jeg har fået rigtig meget repekt for de mennesker der sider og koder de forskellige spil jeg selv elsker at side og spiller, for det er på ingen måde nemt.

Noget af det jeg vil tage med til det næste procekt er, at det er vigtigt at komme igang med at skrive på repporten allrede fra begyndelsen, da der er alt for meget at lave til sidts hvis dette ikke bliver gjordt.