Forside Første IT aflevering Privatpolitik Computespill Levende billeder >Examens projekt 2019 Examens logbog

Case


Vi har fået en case: Måden, vi taler sammen på på nettet, har været genstand for debat i stort omfang. Generelt er man bekymret for, om det, der kunne være en gave til den demokratiske proces d.v.s. platformen, hvor alle, høj som lav, ung som gammel o.s.v., kunne komme til orde og få sine synspunkter hørt, i stedet bliver en skueplads for hadefulde ytringer og mobning. Trolls, hate speech, fake news og i det hele taget nedsættende og udskammende indlæg kan nemt afspore en konstruktiv udveksling af holdninger i debatten.


Derfor er medierådet for børn og unge, og ministeriet for børn, undervisning og ligestilling gået sammen om at skabe en kampagne, der skal styrke unges demokratiske og digitale dannelse, og bidrage til den gode tone på nettet.


Opgave 2 - trykt medie

Vi har valgt at bruge det trykte medie. Et trykt medie kan være mange ting; plakat, folder, go-card, roll-up ... eller noget helt femte. I denne opgave skal du finde frem til, argumentere for og producere, et trykt produkt der passer til den kommunikation du vil gennemføre.


Lav et trykt medieprodukt, der skal skabe opmærksomhed om demokratisk og digital dannelse, og få målgruppen til at besøge afsenders hjemmeside for at lære mere.


Hvad man kan få ud af opgaven


Vi har lavet en plakat som en mulig løsning til den problemstilling vi havede fået, hvor vi tog trykmedie som besvarelses værktøj. Vi valgte målgruppen børn og unge mellem 10-15 år som vi har bestemt os frem til at være, ved hjælp af Lastwells model og AIDA modellen. Vi har også brugt Steve Krug´s model "Dont´t make me think" til at lave noget af vores komposition til vores plakat. Det vi bruger på plakaten er en superhelt som maskot for det budskab vi forsøger at frembringe


Her er vores færdige produkt

Find resten af rapporten her